Marketlerde Kullanılan Rafların Konumlandırılması Nasıl Olmalıdır?
Mağaza içi pazarlamada her şeyden önemi olan reyonların raf düzenidir. Ürünlerin satış sayısını arttırmak için yine raf düzeni büyük önem arz etmektedir. Üstünkörü fikir yürütüldüğü bunun detaylarını düşünmek mümkündür.
Raf düzenin önemini basit bir örnekle anlatmamız gerekirse şöyle bahsedilir: Bir markete giriş yapıyorsunuz ve aylık eviniz için alışveriş yapacaksınız. Giriş yaptığınız markette ürünler çok sıkışık ve dip dibe konulmuş vaziyette olduğunu görüyorsunuz bundan dolayı hangi ürünün nerede olduğunu bulamıyorsunuz. Bu kargaşadan dolayı daha ferah bir market arayışına giriyorsunuz.
İnsanların marketlerde bulundukları zaman içerisinde refah seviyelerinin arşa çıkması önem arz ediyor. Elinizde bir liste dâhi olsa ne alacağınıza markette karar veriyorsunuz. İlginizi çektiği için de ürünü alabiliyorsunuz. Bu duruma sebep olan da yukarıda verdiğimiz örnekteki gibidir. Rafların düzeni ve ürünün teşhiri günümüzde refah seviyesini arttıran unsurlardan olduğu görülüyor.
Raf Modelleri Ürünleri Nasıl Farklı Yapar?
Daha önce almayı düşündüğünüz ürünlerin markette almaya karar verdiğiniz söylemiştik. Liste çıkarmadan gitmiş olsak bile ve alacaklarımızı aklımızda tutuyor olsak bile bunları unutmamız muhtemeldir. Alışverişi tamamlayıp kasaya gidene kadar ise büyük oranda alışverişi tamamlamış olduğunuzu düşünürsünüz ve ürünleri kasadan geçirirken kasanın yanında bulunan ürünlerine sepetinize eklediğinizi görüyorsunuz. Kasadan ürünleri geçirirken aslında ihtiyacınız olmayan ürünleri sepetinize eklediğinizi fark ediyorsunuz. Bu duruma sebep olan ise firmaların rafların modern ve en uygun refah seviyesini arttırmak üzere özenle yerleştirildiğini gözlemleriz.
Ürünlerin çeşitliliklerini arttıran, ihtiyaca yönelik ve albenili göstermesini sağlayan rafların yerleşimi bu nedenden oldukça önemlidir. Rafların şıklığı ve kalitesi buna etki eden faktörlerden olduğu biliniyor. Burada bir örnek verecek olursak şöyle bir örnek verebiliriz: Bir deterjan alıyorsunuz ve duvar reyon rafında havlu, çarşaf ve yastık kılıfları görüyorsunuz. Artık eskileri yıkamak yerine bu yeni ürünleri almak müşteriler için daha mantıklı olur. Bu düşünceyle hemen alışveriş sepetinize duvar reyonunda gördüğünüz ürünleri atıyorsunuz.
Birbirini tamamlayan ya da başka bir ürünün satışını ön plana çıkaran şüphesiz ki raf sistemleridir. Rafların arasında gezerken refah seviyenizin arşa çıktığını hissetmek daha çok alışveriş yapma hissiyatına neden olmaktadır. Rafların arasında gezerken orta bir reyon görürsünüz ve bir bakmışsınız ki aldığınız ürünün bir başka markası indirimli olarak orada duruyor. O reyon orada olmasa sizin bu indirimli üründen haberiniz bile olmaz. Bu nedenle marketin diğer reyonlarını dolaşarak daha çok ürünü görüyorlar.
Farklı Raf Modelleri Nasıl ve Ne Düzeyde Kullanılmalı?
Eğer ürünlerinizi daha çok satmak ya da ürünlerinizin satışını arttırmak istiyorsunuz ve bunlar belli ürünler üzerinde değişiyor ise raf sistemlerinden farklı sistemler kullanımınız gerekmektedir. Kullanacağınız raf sistemlerinden farklı bir sistem kullanmanız daha çok önemlidir.
Kullanacağınız rafların market raf iş ürünü belirgin ve etkin kılmalı ki dikkat çekebilmelidir. Bu durumda ise raf sistemleri ne kadar ışıklandırma yapılırsa ve ne kadar süs kullanırsa daha çok etkinliğini arttıracağını söyleyebiliriz. Marketlerde kullanacağınız rafların renkleri ürünlerin sıraladığınız renklerle eş şekilde olması gerekiyor. Örnek vermek gerekirse şöyle bir örnek verebiliriz: Kahve reyonunda kahveleri sıralarken çoğunlukla koyu kahverengi renklerle paketler oluyor bundan dolayı o rafın rengini kahvenin paketinin rengiyle aynı yapmak kişilerin gözlerini boyar ve hepsini bir görerek farklı farklı almalarını sağlar.